تبلیغات
“دنا” سومین خودرو با برند ملی - انواع سوخت و توضیحاتی در مورد آنها
“دنا” سومین خودرو با برند ملی
عکس داغ داغ رو از اینجا بگیرید..........
با سلام خدمت همه بازدیکنندگان محترم متاسفانه به دلیل مشغله های اینجانب یه چند ماهی وبلاگ خوابیده بود به طوری که بازدید روزانه به زیر 100 نفر رسید. خوشتبختانه تونستم با برنامه ریزی که انجام دادم یه وقت کوچکی برای آپدیت کردن این وبلاگ پیدا کنم و امیدوارم بتونم در خدمت شما دوستداران ماشین باشم و این فرصت رو غنیمت میدونم و تعدادی از کارهای انجام شده و همچنین برنامه هایی که در آینده انجام خواهد شد رو خدمتتون ارائه میدم: کارهای انجام شده: 1-تغییر فالب جهت جلوگیری از یکنواختی و همچنین بهینه شده با اینترنت های کم سرعت 2-اضافه شدن بخش تبلیغات و فروشگاه به سایت (فروشگاه اختصاصی سایت نیست) 3-پاسخگویی به نظرات دوستان 4-ارسال لینک وبلاگ به سایر وبلاگ ها جهت همکاری بیشتر و بالا رفتم بازدید روزانه 5-بهینه سازی وبلاگ برای هر چه بهتر دیده شدن در موتورهای جستجوگر 6-...... برنامه های آینده: 1-اضافه شدن فروشگاه اختصاصی وبلاگ 2-تبدیل وبلاگ به سایت با همکاری شما دوستان و سروران گرامی 3-طراحی اختصاصی قالب سایت یا وبلاگ لطفا در نظرسنجی های سایت شرکت کنید. از اینکه ما را همراهی میکنید سپاسگذارم و امیدوارم با کمک شما دوستان بتونیم به اهداف این وبلاگ دست پیدا کنیم.


بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 19 آبان 1388

سوخت ها كلا از نظر كاربرد 11 دسته هستند كه عبارتند از:

1-ایزو اكتان 2 -متانول 3-اتانول 4-نیترومتان 5-نیترو پروپان 6-بنزین 7-پروپان 8-سوخت موتورهای دیزل 9-گاز شهری 10-m85

11-هیدرازین

 

الكل ها و نیترو متان سوخت مورد استفاده در درگ و مسابقات ایندی هستند
نیترو متان 2.5 برابر بنزین دارای انرژی شیمیایی است ولی چون پدیده احتراق مخرب رو شدت میده فقط چند ثانیه قابل استفاده هست و صدمه زیادی به موتور وارد میكنه
انرژی زیاد اكتان بالا و خنك كنندگی خوب از ویژگی های الكل هاست
متانول مخلوط با نایتروس اغلب در مسابقات با مسیر دایره ای استفاده میشه
مخلوط كردن این مواد با بنزین انرژی خیلی بالایی تولید میكنه كه در مسابقات طولانی كاربرد داره
از تزریق اب و الكل برای مقاوم نمودن سوخت در برابر احتراق مخرب استفاده میشه

و حالا یه سوخت خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشه
1-ارزان باشه و به راحتی قابل تهیه باشه
2-رسوبات مضر تولید نكنه و تو احتراق كربن های اضافه رو هم پاك كنه
3-خواص ضد اكسید كننده داشته باشه تا از تشكیل مواد اكسیده جلو گیری كنه
4-واكنش شیمیایی با موتور و لوله های سوخت ندهد
5-انرژی احتراق خوب و قابل توجه داشته باشه
6-قابلیت فشرده شدن با هوا تا حد مناسبی رو داشته باشه تا تراكم زیاد رو تحمل كنه
7-احتراق ارام و یكنواختی داشته باشد
8-خنك بسوزد و گرمای مخرب تولید نكند
9-تحمل اوانس الكتریكی خوبی داشته باشد تا حداكثر انرژی احتراقی از ان بدست اید
10-چرب باشد تا به اجزای موتور لغزندگی بدهد
11-با افزودنی هایی كه به ان اضافه میشود به خوبی سازگار باشد
امیدوارم قسمت اول رو خونده باشید حالا میریم سراغ اكتان
اول از همه واسه دوستان نا واردی مثل خودم بگم كه تو این متن منظور از احتراق مخرب محترق شدن مخلوط سوخت قبل از زمان مناسب هست


به زبان ساده هر چه سوختی در مقابل پدیده احتراق مخرب مقاوم تر باشه اكتان بالاتری داره
یك سوخت خوب باید بعد از احتراق شمع مشتعل شود و به ارامی داخل اتاقك پخش شود تا انرژی مناسب بر تاج پیستون وارد شود
این احتراق مناسب باعث میشه كه موج انفجار به صورت یك موج منظم در كل اتاقك پخش بشه و حداكثر قدرت بدست بیاد ولی اگر احتراق مخرب در موتوری روی بدهد در مناطق مختلف موج هایی متفاوت تولید میشه كه همدیگه رو خنثی میكنن و انرژی رو به هدر میدن و انرژی گرمایی زیادی تولید میكنن نوع دیگه احتراق مخرب زمانی هست كه جرقه فقط مقداری از سوخت رو منفجر میكنه و بقیه ان با سوختن در زمان نا مناسب به موتور اسیب جدی میزنه

حالا میرسیم به جای اصلی
هر موتوری با توجه به ضریب تراكم و طراحی اتاقك احتراق به نوع ویژه ای از سوخت با اكتان مشخص نیاز داره

حالا چه جوری اكتان رو اندازه بگیریم
برای اندازه گیری اكتان سوخت روی یك موتور تك سیلندر با تراكم های مختلف ازمایش انجام میدن
این موتور در دور 600 تا 900 دور كار میكنه در دور 900 عدد اكتان موتور بدست میاد و در 600 دور عدد اكتان تحقیقاتی
از نظر علم شیمی اكتان عبارتست از درصد ایزو اكتان به اكتان نرمال
(به هیدرو كربنی با 8 تا كربن میگن اكتان)
برای اندازی گیری اكتان یك مرجع معرفی میشود كه عبارتست از ایزو اكتان خالص به علاوه 5 گرم تترا اتیل سرب در هر گالن چنین سوختی عدد ron( عدد اكتان جاده ای) 110 تا 120 و عدد mon (عدد اكتان تحقیقاتی) 105 تا 110 خواهد داشت و بدون احتراق مخرب نیاز اكثر موتورهای پر دور رو براوده میكنه

برای اینكه عدد اكتان جاده ای كه واقعی تر هم هست به دست بیارن اون رو روی یك موتور چند سیلندر با تراكم های متفاوت و دور های مختلف ازمایش میكنن و عدد اكتان عملی یا همون جاده ای رو هم حساب میكنن
هر چه عدد اكتان بنزینی بالاتر باشه اون بنزین نرم تر میسوزه و در نتیجه نیاز به جرقه اوانس تری داره
در واقع میتونیم نموداری از اوانس شدن دلكو نسبت به افزایش اكتان بكشیم كه با هم رابطه مستقیم دارن و میزان اوانس شدن دلكو رو نشون میده

در اخر حرف باید بگیم كه در كل كار شناس ها دقیق ترین عدد اكتان رو عددی میدونن كه از معدل گیری بین ron و mon بدست میاد

كرشناس ها اعتقاد دارن كه هر چه سوختی دارای ron بیشتر باشه سوخت در شرایط دریچه های نیمه باز كاربراتور نسبت به احتراق مخرب مقاوم تر میشه و هرچه mon بیشتر باشه سوخت در حالت دریچه های كاملا باز نسبت به احتراق مخرب مقاوم تر میشه
چ
تو این قسمت میخوایم در مورد بنزین و موادی كه اكتان اون رو بالا میبرند و اینكه این مواد چه مزایا و معایبی دارند صحبت كنیم

بنزین
اول از همه باید بدانیم بنزین چیست؟
بنزین تركیبی از هیدرو كربن های مختلف انواع اولفینی پارافینی و اروماتیك است كه افزودنیهای مختلف ویژگی فیزیكی و شیمیایی ان را تغییر میدهد بنزین هم از طریق سینتیكی و هم از طریق تقطیر نفت خام بدست میاد

اما جایی كه میدونم به درد همه میخوره پس حتما بخونیدش

چه موادی اكتان بنزین رو افزایش میدن
اولیش بنزن هست كه ارزش بررسی رو نداره
اما موادی كه اكتان رو بالا میبرند و احتراق مخرب رو كم میكنند عبارتند از:
1-تترا اتیل سرب
این تركیب قوی ترین ماده ای هست كه برای جلو گیری از احتراق مخرب استفاده میشه این تركیب با ازاد كردن اكسید سرب باعث جلو گیری از احتراق مخرب میشه البته خیلی سمی هست و حتما باید با احتیاط باهاش كار بشه
اما موضوع جالب اینكه 1 گرم از اون اكتان 1 گالن بنزین رو 5 تا 6 درجه بالا میبره و 5 گرم اون این عدد رو به 10 تا 11 میرسونه
برید حالشو ببرید
اما معایب
این ماده شدیدا سمی هست و محفظه های كاتالیك رو تخریب میكنه و درو انها را از لایه ای میپوشانداگر این ماده زیاد استفاده بشه باعث ایجاد رسوب روی شمع ها میشه كه باید با شوینده اسیدی پاك بشه


2-mmt
هر 1 گرم از ان وقتی به یك گالن اضافه میشود سوخت رو به یك سوخت مسابقه ای خوب تبدیل میكنه این تركیب هم روی شمع ها و سوپاپ ها رسوب میكنه و محلول رقیقش واسه افزایش اكتان بسیار خوبه

3-انیلین
این ماده خیلی سمیه و برای افزایش اكتان مقدار زیادی از اون باید با بنزین مخلوط بشه به همین خاطر مقروم به صرفه نیست ولی با این وجود برای جلو گیری از احتراق مخرب استفاده میشه

4-اتانول
خود اتانول اكتان 90 تا 110 داره و اغلب در پیست استفاده میشه(نخورید بریزید تو باك )


5-متانول
این ماده هم مثل اتانول است اما خیلی سمی است و باعث پوسیدگی و زنگ زدن ادوات میشه

6-mtbe
این ماده نوعی اتر هست كه تو ایران استفاده میشه و اكسیژن ازاد میكنه (چند جا در موردش توضیح داده شده بود كه من دلیلی ندیدم توضیح بدم)

اما در مورد اینكه بگیم ایا انرژی ازاد شده توسط الكل بیشتره یا نه ... باید بگم خیر

الكل یك نوع امولوسیون محسوب میشه و نه از نوع صابون !!

مواد امولسیون كننده موجب میشند كه دو مایع قطبی و غیر قطبی كه در هم حل نمیشند با حفظ خواص در كنار هم نگه داشته بشند : مثل بنزین و الكل !

مثل شیر و چربی - چرك و آب -زرده تخم مرغ و سس مایونز و.....

البته الكل تنها ماده ای هست كه به دلیل میل به تركیب بالا قادر می باشد هم مواد قطبی و هم مواد غیر قطبی در اون حل شوند

الكل ارزش حرارتی كمتری نسبت به بنزین داره ارزش حرارتی سوختت رو كم كردی و اصلا الكل دارای نسبت استكیومتری متفاوتی با بنزین هست
اگر به مكملهای بنزین امریكایی مثل bg توجه كنی روش تاكید كرده فاقد تترااتیل سرب و الكل ! كه این خودش نشان دهنده مضرات الكل هست

در كل برای جلوگیری از احتراق مخرب توصیه میكنه الكل رو با مقدار بسیار كمی آب قاطی كنید و بعد به سوخت اضافه كنید ...




طبقه بندی: تیونینگ ماشین، 
برچسب ها: سوخت، بنزین، نیتروژن،
ارسال توسط نیما
آرشیو مطالب
نظر سنجی
قالب جدید چطوره؟






صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
blogskin

موبایل

فال حافظ

دانلود

خرید اینترنتی