تبلیغات
“دنا” سومین خودرو با برند ملی - راهنمایی برای انتخاب رینگ و لاستیک استاندارد
“دنا” سومین خودرو با برند ملی
عکس داغ داغ رو از اینجا بگیرید..........
با سلام خدمت همه بازدیکنندگان محترم متاسفانه به دلیل مشغله های اینجانب یه چند ماهی وبلاگ خوابیده بود به طوری که بازدید روزانه به زیر 100 نفر رسید. خوشتبختانه تونستم با برنامه ریزی که انجام دادم یه وقت کوچکی برای آپدیت کردن این وبلاگ پیدا کنم و امیدوارم بتونم در خدمت شما دوستداران ماشین باشم و این فرصت رو غنیمت میدونم و تعدادی از کارهای انجام شده و همچنین برنامه هایی که در آینده انجام خواهد شد رو خدمتتون ارائه میدم: کارهای انجام شده: 1-تغییر فالب جهت جلوگیری از یکنواختی و همچنین بهینه شده با اینترنت های کم سرعت 2-اضافه شدن بخش تبلیغات و فروشگاه به سایت (فروشگاه اختصاصی سایت نیست) 3-پاسخگویی به نظرات دوستان 4-ارسال لینک وبلاگ به سایر وبلاگ ها جهت همکاری بیشتر و بالا رفتم بازدید روزانه 5-بهینه سازی وبلاگ برای هر چه بهتر دیده شدن در موتورهای جستجوگر 6-...... برنامه های آینده: 1-اضافه شدن فروشگاه اختصاصی وبلاگ 2-تبدیل وبلاگ به سایت با همکاری شما دوستان و سروران گرامی 3-طراحی اختصاصی قالب سایت یا وبلاگ لطفا در نظرسنجی های سایت شرکت کنید. از اینکه ما را همراهی میکنید سپاسگذارم و امیدوارم با کمک شما دوستان بتونیم به اهداف این وبلاگ دست پیدا کنیم.


بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 18 آبان 1388

اغلب افراد آنچه برایشان در درجه اول اهمیت دارد، زیبایی است و نه ایمنی. آنها سعی می كنند رینگها كمی

بزرگتر، لاستیكهائی پهن تر و با دیواره كوتاه انتخاب كنند و صد البته رینگی را انتخاب می كنند كه به سلیقه

خودشان زیباتر از بقیه باشد. عده ای دیگر فكر می كنند برای خارج نشدن از استاندارد خودرو نباید سایز رینگ را

تغییر داد و فقط لاستیك را عوض می كنند و یا از رینگی با قطر مشابه استفاده می كنند. عده ای دیگر اعتقاد دارن

كوتاه كردن ارتفاع لاستیك نیز چرخش فرمان را مشكل و مصرف سوخت را بالا می برد و بدین خاطر فقط به تعویض

رینگ می پردازند.

حرف P مخفف Passenger و نشان دهنده سواری بودن خودرو است، در این قسمت كدهای LT و T نیز وجود دارند

كه خارج از بحث ما می باشند و البته در اكثر لاستیكهای موجود در كشور اصلا این كد اولیه را نخواهید دید، 3 عدد

بعدی معرف پهنای لاستیك (Section Width) به میلی متر است، 2 رقم بعد از آن نسبت ظاهری (Aspect Ratio)

می باشد و نشان دهنده نسبت ارتفاع لاستیك (Section Height) به پهنای آن است. به عبارت دیگر مشخص می

كند كه ارتفاع لاستیك چند درصد از پهنای آن است.

حرف R نشان دهنده رادیال بودن لاستیك و عدد 15 قطر رینگ (Rim Diameter) را نشان می دهد. عدد 95 نشان

دهنده میزان بار قابل تحمل برای هر لاستیك می باشد. حرف H نشان دهنده حداكثر سرعت مجاز برای لاستیك

(Speed Symbol) است. میزان بار، سرعت مجاز و پهنای رینگ (Rim Width) برای هر خودرو بر روی برچسب كناری

داخل درب خودرو (سمت راننده یا شاگرد) نوشته شده است.

یكی از مهمترین شاخص ها در هنگام تعویض رینگ و لاستیك ثابت نگه داشتن قطر مجموعه رینگ و لاستیك در

میزان استاندارد كارخانه است، چرا كه تغییر قطر كلی چرخ باعث ایجاد خطا در كیلومتر شمار و اخلال در نحوه

تعویض دنده ها (خصوصا در خودروهای اتوماتیك) می شود و در خودروهای مجعز به ABS نیز در كار ECU اخلال

بوجود می آورد و می توان گفت تنها مزیت در هنگام بزرگتر شدن چرخ، افزایش شتاب خودرو در حد ناچیزی است.

برای كمك به ثابت نگه داشتن قطر چرخ در هنگام تعویض رینگ و لاستیك، راهنمائی به نام PLUS در نظر گرفته

شده و آن را با واحدهای PLUS 1, PLUS 2, PLUS 3,… نامگذاری كرده اند كه هر كدام نشانه افزایش 1 اینچ به قطر

رینگ می باشد و با استفاده از این راهنما در ازای افزایش قطر رینگ، ارتفاع لاستیك، كوتاهتر انتخاب می شود تا

قطر كلی چرخ تا حد ممكن ثابت بماند.

مطلب قابل توجه دیگر پهنای رینگ است، باید بدانید كه برای داشتن استاندارد بهینه و فیت شدن دقیق لاستیك رو

رینگ و داشتن هندلینگ بهتر باید در ازای افزایش هر 5 میلی متر پهنای لاستیك، پهنای رینگ را 0.5 (نیم) اینچ

افزایش داد، البته میزان پهنای رینگ برای هر سایز لاستیك می تواند تا حدود 1.5 (یك و نیم) اینچ كه مقدار زیادی

است در نوسان باشد.

مساله مهم دیگر چگومگی قرار گرفتن چرخ روی سیستم تعلیقی است و یا به عبارتی ساده تر، برخورد بیرون

زدگی چرخ با لبه گلگیر در سمت بیرونی و برخورد چرخ با متعلقات داخل گلگیر كه باعث بروز مشكلاتی چون پارگی

لاستیك و نچرخیدن فرمان می شود، بدیهی است كه با بزرگ كردن بیش ار حد لاستیك و رینگ با این مشكل

مواجه خواهیم شد اما در مواردی با افزایش تنها 1 سایز PLUS به چرخ و یا حتی با خرید رینگی با سایز مشابه با

رینگ اصلی نیز با این مشكل مواجه خواهیم شد و دلیل آن رعایت نشدن Offset در رینگ است.

حال ببینیم Offset چیست؟

فاصله بین وسط رینگ تا محلی از رینگ كه بر روی دیسك پیچ می شود را Offset می گویند. 3 نوع مختلف Offset

وجود دارد كه در زیر می بینید:


حالت Zero : زمانی است كه محل پیچ شدن چرخها دقیقا در وسط رینگ قرار دارد.

حالت Positive : حالتی است كه بیشتر خودروها و خصوصا خودروهای دیفرانسیل جلو دارا هستند و در این حالت

پهنای چرخ و خط فرضی وسط رینگ به سمت داخل گلگیر متمایل می شود و مزیت این نوع رینگها، جلوگیری از

یرخورد لاستیك با لبه گلگیر و جلوگیری از فشار آمدن به بلبرینگ چرخ و پیچ های چرخ است.

حالت Negative : حالتی است كه بعضی از رینگ های اسپرت دارا هستند و پهنای چرخ و خط فرضی وسط رینگ

به سمت خارج خودرو متمایل است، مزیت این نوع رینگها به پهن تر شدن خودرو و پایداری بیشتر خودرو می باشد

و به دلیل حالت تو رفته و قابلمه ای، ظاهر زیباتری نیز دارن. اما عیب آنها فشار آوردن بر روی بلبرینگ چرخ، فشار

زیاد بر پیچ های چرخ و همچنین احتمال برخورد انتهای لاستیك به داخل گلگیر در هنگام پیچاندن فرمان و برخورد

قسمت خارجی لاستیك با لبه گلگیر می باشد، البته این معایب برای خودروهائی كه بصورت استاندارد

Negative Offset داشته باشند وجود ندارد و فقط زمانی كه جایگزین رینگ Positive Offset می شوند پدید می آید.

زمانی كه میزان Offset از حالت استاندارد خارج می شود، تغییراتی در نحوه هندلینگ خودرو بوجود خواهد آمد و

خصوصا Offset كه توسط كارخانه سازنده خودرو نصب نشده باشد، باعث ایجاد مشكلات فنی زیاد خواهد شد.

زمانی كه از رینگی با سایز مشابه سایز قبلی استفاده می كنیم، لازم است كه Offset رینگ جدید، دقیقا با

Offset استاندارد برابر باشد اما زمانی كه پهنای رینگ تغغیر می كند، دیگر مقدار Offset قبلی قابل قبول نیست و

باید نسبت به میزان فضای موجود در پشت لاستیك، همچنین فاصله تا لبه گلگیر و سایز لاستیك و رینگ و با

فرمولهای خاص، Offset مطلوب را بدست آورد. با داشتن قطر و Offset رینگ قبلی و جدید می توانید از میزان

تمایل چرخ جدید به طرفین آگاه شوید. البته این مقدار باید همیشه بیشتر از مقدار قبلی باشد و سعی شود حتی

المقدور تا جائی كه فضا وجود دارد، چرخ به داخل كشیده شود و از Negative Offset جلوگیری شود، البته این كار

تا زمانی ممكن است كه به متعلقات سیستم تعلیق برخورد نكند. اما بطور كل Offset نباید بیشتر از 20% از حالت

استاندارد كارخانه سازنده خودرو خارج شود.

بطور كلی، افزایش بیش از حد پهنای لاستیك، با گیر كردن تایر به گلگیر و یا متعلقات داخلی چرخ و یا هر دو (بسته

به میزان Offset) باعث پارگی لاستیك می شود، همچنین باعث افزایش مصرف سوخت و انتقال بیشتر ضربات

دست اندازها به اتاق می شود و استهلاك بیشتر و فرمان سفت تری را نیز سبب می شود ولی در عوض كنترل

بهتری را در اختیار راننده قرار می دهد و در پیچ ها نیز بسیار راحت تر عمل می كند و بر عكس، لاستیكهای باریك

تر كنترل كمتری دارند و در پیچ ها ضعیف تر عمل می كنند اما ضربات وارده را كمتر به اتاق منتقل می كنند.

از نظر ارتفاع لاستیك نیز، لاستیكهای دیواره كوتاه كنترل بهتری دارند و این بدین دلیل است كه ارتفاع كمتر، ارتعاش

كمتری دارد و فرمان، سریعتر و نرمتر فرمان می برد. اما در زمینهای خیس كنترل خوبی ندارند.

در پایان لازم به ذكر است كه تقریبا تمام لاستیكهای اسپرت دارای میزان تحمل فشار و عدد حداكثر سرعت

(Speed Symbol) بالائی هسند اما با این حال همیشه در هنگام تعویض لاستیك این اعداد را با اعداد نوشته شده

بر روی برچسب داخل درب خودرو چك كنید و همیشه از اعدادی بالاتر یا مساوی استفاده كنید و از خرید

لاستیكهای با تحمل فشار كمتر و عدد حداكثر سرعت پایین تر خودداری كنید




طبقه بندی: تیونینگ ماشین، 
برچسب ها: رینگ،
ارسال توسط نیما
آرشیو مطالب
نظر سنجی
قالب جدید چطوره؟






صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
blogskin

موبایل

فال حافظ

دانلود

خرید اینترنتی