تبلیغات
“دنا” سومین خودرو با برند ملی - معرفی دومین خودرو تحت برند ایران خودرو ، رانا
“دنا” سومین خودرو با برند ملی
عکس داغ داغ رو از اینجا بگیرید..........
با سلام خدمت همه بازدیکنندگان محترم متاسفانه به دلیل مشغله های اینجانب یه چند ماهی وبلاگ خوابیده بود به طوری که بازدید روزانه به زیر 100 نفر رسید. خوشتبختانه تونستم با برنامه ریزی که انجام دادم یه وقت کوچکی برای آپدیت کردن این وبلاگ پیدا کنم و امیدوارم بتونم در خدمت شما دوستداران ماشین باشم و این فرصت رو غنیمت میدونم و تعدادی از کارهای انجام شده و همچنین برنامه هایی که در آینده انجام خواهد شد رو خدمتتون ارائه میدم: کارهای انجام شده: 1-تغییر فالب جهت جلوگیری از یکنواختی و همچنین بهینه شده با اینترنت های کم سرعت 2-اضافه شدن بخش تبلیغات و فروشگاه به سایت (فروشگاه اختصاصی سایت نیست) 3-پاسخگویی به نظرات دوستان 4-ارسال لینک وبلاگ به سایر وبلاگ ها جهت همکاری بیشتر و بالا رفتم بازدید روزانه 5-بهینه سازی وبلاگ برای هر چه بهتر دیده شدن در موتورهای جستجوگر 6-...... برنامه های آینده: 1-اضافه شدن فروشگاه اختصاصی وبلاگ 2-تبدیل وبلاگ به سایت با همکاری شما دوستان و سروران گرامی 3-طراحی اختصاصی قالب سایت یا وبلاگ لطفا در نظرسنجی های سایت شرکت کنید. از اینکه ما را همراهی میکنید سپاسگذارم و امیدوارم با کمک شما دوستان بتونیم به اهداف این وبلاگ دست پیدا کنیم.


بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 6 آبان 1388
سال 1375 آغاز کلید خوردن پروژه تولید خودرویی مستقل در شرکت ایران خودرو بود که با طراحی و ساخت سمند ، نخستین خودرو با برند ایران خودرو یکی از پرافتخار ترین برگ های دفتر جهش های صنعت خودروسازی ایران ورق خورد ، پس از عرضه سمند در داخل و صادرات گسترده این محصول به کشور های متعدد ، ایران خودرو بر آن شد تا خودرو دیگری را با ویژگی های منحصر به فرد برای عرضه در بازار داخلی و کشور های مقصد صادرات طراحی کند . رانا با همین هدف روز 29 فروردین سال 1388 رونمایی شد

منبع cariran

دومین خودرو با برند ایران خودرو رونمایی شد تا مهر تایید دیگری بر توانایی های صنعت گران و جوانان تلاش گر صنعت خودرو ایران باشد و دل ایرانیان را نسبت به موفقیت ها و افتخارات بیش تر در جهان روشن کند . در این مطلب به بررسی تمام جوانب و خصوصیت های رانا ، دومین خودرو با برند ایران خودرو خواهیم پرداخت :

چرا رانا ؟

شاید حتی تا چند ساعت پیش از رونمایی این خودرو برای بسیاری این یقین وجود داشت که پروژه X12 به نام رسمی "نوند " ختم خواهد شد ، اما با ورود به سالن رونمایی نخستین چیزی که توجه همه را به خود جلب می کرد نام " رانا " بود که در سرتاسر سالن خودنمایی می کرد . رانا در لغت واژه ای نو در زبان فرسی است که مرکب از دو بخش بن مضارع راندن و پسوند صفت فاعلی ساز است که به صورت ( ران + ا ) نوشته می شود و دارای توانایی راندن و قابل راندن معنی می شود . همچنین ، شرکت ایران خودرو معتقد است ، رانا با دارا بودن دو مصوت پشت سر هم "آ " تداعی گر واژه ای خوش آوا در ذهن خواهد بود .



طراحی :

نوآوری و زیبایی بصری در نگاه اول رانا را خودرویی دوست داشتنی جلوه می دهند اما این حس اولیه نمی تواند در بررسی های دقیق تر دوام داشته باشد اما در کل می توان طراحی قدرتمند و نیمه جسورانه ی رانا را دوست داشتنی و قابل تحسین خواند . خودرو رانا در کلاس C طراحی شده و با دارا بودن طول 4282 میلیمتر ، عرض 1655 میلیمتر و ارتفاع 1456 میلیمتر ابعادی بین 206 صندوق دار و سمند دارد .



عکس های متعدد تبلیغاتی رانا که همه زوایای سه رخ و نمای جلو خودرو را نشان می دهند ، همه نشان گر جذاب تر بودن طراحی جلو خودرو حتی از نظر تبلیغات هستند . چراغ های جذاب جلو خودرو که در نگاه اول به دلیل استفاده از دیود های خطی در بالا و پایین آن یادآور طراحی ها آئودی هستند یکی از اصلی ترین بخش های جذابیت بصری رانا را تشکیل می دهند ، چراغ ها از سه بخش تشکیل شده اند: نورپایین حبابی در وسط چراغ ، نور بالا به صورت هالوژنی و نواری در بالای چراغ و راهنمای نواری در قسمت پایین چراغ . جلوپنجره جلو خودرو در عین سادگی در توازی با سطح سپر و شیب چراغ های به صورت مشبک و با رنگ ثابت مشکی روی خودرو قرار گرفته است ، این سبک طراحی نیز مدتی طولانی است که محصولات مردمی فیات ایتالیا را دوست داشتنی و جذاب در عین سادگی نمایش می دهد ، سپر جلو خودرو نیز نوعی الهام گیری از سپر سورن است که تا بالای جلوپنجره و زیر کاپوت امتداد یافته و راز های امنیتی بسیاری را در دل خود دارد .



از آن جایی که پلت فرم خام 206 یکی از کاربردی ترین موارد اولیه برای طراحی پلت فرم مستقل ایران خودرو و پلت فرم رانا بوده است و همچنین برای کاهش هر چه بیش تر هزینه ها در عرضه خودرویی خانوادگی و ارزان ، بخشی از قطعات طراحی خارجی و داخلی این خودرو از خط تولید 206 برای رانا به عاریت گرفته می شوند ، از این جمله می توان به بخش پر هزینه درب های خودرو اشاره کرد که در رانا تنها با اصلاحی جزئی و با همان شکل بادامی شکل درب های 206 روی این خودرو نصب شده اند و از قضا هماهنگی مناسبی با دیگر بخش های خودرو دارند ، نکته جالب دیگری که در نمای کناری خودرو جلب توجه می کند نوار همرنگ پهن روی بدنه ، رینگ های جذاب و خاص رانا و قوس انتهایی خودرو در قسمت جلو است که در آن هیچ شکستگی یا شیب تندی دیده نمی شود .



زاویه شیشه جلو به نسبت 206 صندوق دار افزایش یافته و این مساله طول خودرو را بیش از آن چیزی که روی کاغذ است نشان می دهد . نمای عقب خودرو بر خلاف تصور بسیاری کاملا نسبت به 206 صندوق دار تحول یافته است . کوچکتر شدن محدوده درب صندوق عقب خودرو ، خارج شدن تمامی بخش های چراغ های عقب خودرو از روی صندوق و قرار گرفتن در طرفین نیز دو مورد مهم به شمار می روند . تیزی باله ماننده روی صندوق که چراغ ترمز خودرو زیر آن قرار گرفته است و جای پلاک خودرو نسبت به 206 به روی سپر انتقال یافته است . طراحی چراغ های 4 گوش یکی از نقاط فاصله گیری طراحی رانا از پژو 206 صندوق دار است . حالت شیب دار جای پلاک نصب شده روی سپر عقب خودرو با هیچ بخشی از طراحی عقب خودرو هماهنگی ندارد و به دلیل شیب به سمت خارج نوعی گنگی طرح را در ذهن به وجود می آورد . فضای خالی روی صندوق عقب نیز پیش تر در تحول طراحی پراید در مدل 132 به چشم خورده بود ، این فضای خالی که جدایی طویلی بین دو چراغ به وجود آورده است جزئیات نمای عقب خودرو را کم تر و محدود به طراحی چراغ ها نشان می دهد و حس ماجراجویانه طراحان در نمای جلو را تکرار نمی کند. در نمای کناری خودرو نیز طراحی نرم و قوس دار جلو خودرو تناسبی با طراحی تیز عقب آن ندارد و اگر این گونه برنامه ریزی شده ، ارتفاع عقب خودرو را نسبتا زیاد نشان می دهد .



طراحی داخلی خودرو با توجه به علم جانمایی ( ارگونومی ) مناسب تجهیزات و نصب امکاناتی درخور یک خودرو خانوادگی و ارزان قیمت ایرانی صورت گرفته اند . طراحی کلی حالت کنسول خودرو توسط طراحان داخلی صورت گرفته و برخی اجزا نصب شده روی آن به صورت کری اوور ( استفاده شده از خودرو های دیگر ) در رانا مورد استفاده قرار گرفته اند .



4 دریچه هوا که تحت کنترل سیستم تهویه مطبوع خودکار عمل می کنند با طراحی خاصی که پیش تر در خودرو سایپا 141 دیده بودیم روی رانا مورد استفاده قرار گرفته اند .در کنسول وسط خودرو سیستم صوتی مجهز رانا که قابلیت پخش MP3 و نصب USB را داراست . کلید های کنترل از جمله فلاشر ، شیشه بالابر های برقی جلو به همراه پیچ های تنظیم سیستم تهویه خودرو روی کنسول نقره ای رنگ وسط خودرو قرار گرفته اند . نمایشگر ها و کیلومتر شمار های پشت فرمان خودرو تحولی در ذائقه رانندگان ایرانی محسوب می شوند . طراحی اسپورت این نمایشگر ها که به صورت دیجیتال محاسبه می شود و با عقربه نمایش داده می شوند با استفاده از رنگ های آبی و قرمز و فونت خاص اعداد ، گِیج های اسپرت را در ذهن تداعی می کنند . برای امنیت هر چه بیش تر سرنشینان دو کیسه هوا در جلو خودرو لحاظ گردیده اند که در برخی تیپ های رانا این خودرو تنها از یک کیسه هوا بهره خواهد برد . اهرم های تنظیم حالت صندلی ، فرمان و چراغ های جلو نیز در داخل اتاق در دسترس هستند .



مشخصات فنی :

رانا با سه پیشرانه و در 6 تیپ عرضه خواهد شد .

اصلی ترین و پرافتخارترین قلبی که در سینه رانا خواهد تپید موتور ملی EF7 با حجم 1.7 لیتر و به صورت پایه گازسوز خواهد بود که حداکثر توان آن در حالت بنزین سوز 113 و در حالت گاز سوز 103 اسب بخار در دور 6000 خواهد بود . این موتور همچنین حداکثر گشتاوری معادل 136 نیوتون متر برای حالت گازسوز و 155 نیوتون متر برای حالت بنزین سوز بین دور 3500 تا 4500 دارد .

دومین موتور که پیش تر روی سورن صادراتی و 206 صندوق دار نصب آن شروع شده بود و از تکنولوژی روز جهان بهره می برد موتور 1.6 لیتری TU5 است که حداکثر توان 108 اسب بخار در دور 5600 و حداکثر گشتاور 142 نیوتون متر را در دور 4000 داراست .



سومین و جدیدترین نسل موتور ملی که هم اکنون تحقیقات و فاز آزمایشی آن به پایان رسانده ، سومین موتور از خانواده موتور های ملی ایران خودرو ، پیشرانه 1.4 لیتری پایه گاز سوز ایران خودرو است که در اصل از همان ابتدا برای نصب روی خودرویی در همین کلاس طراحی شده است . حداکثر توان آن در حالت بنزین سوز 95 و در حالت گاز سوز 84 اسب بخار در دور 6000 خواهد بود . این موتور همچنین حداکثر گشتاوری معادل 111 نیوتون متر برای حالت گازسوز و 125 نیوتون متر برای حالت بنزین سوز بین دور 3500 تا 4500 دارد .

مصرف سوخت کم و متعادل بر اساس گفته های مسئولین ایران خودرو از اصلی ترین بحث های طراحی رانا به شمار می رود ، مصرف این خودرو در سیکل ترکیبی برای تمامی پیشرانه ها کمتر از 8 لیتر است ، این مصرف برای پیشرانه های 1600 سی سی ، 1400 سی سی و 1700 سی سی به ترتیب 6.6 لیتر ، 6.4 لیتر و 6.7 لیتر است ، مصرف رانا با استفاده از گیربکس اتوماتیک و پیشرانه 1.6 لیتری نیز تا سقف 7.3 لیتر افزایش پیدا می کند .

تمامی پیشرانه ها ی رانا به صورت 16 سوپاپ خواهند بود .



سیستم ترمز Abs به صورت استاندارد روی تمامی تیپ های رانا قرار خواهد گرفت . علاوه بر این سیستم در فاز دوم بررسی و تیپ فول آپشن این محصول سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ( ESP ) به صورت آپشن روی رانا نصب خواهد شد . هر دو این سیستم ها و همچنین سیستم ECU موتور خودرو ، توسط شرکت معتبر بوش آلمان تامین می شوند .

تمامی تیپ ها دارای سیستم انتقال قدرت 5 دنده دستی هستند . همچنین سیستم های دنده اتوماتیک برای موتور های با حجم بالاتر به کار گرفته می شود . این گیربکس توسط شرکت نیرومحرکه و با دانش کاملا بومی طراحی شده اند و برای نصب روی سمند و رانا در نظر گرفته شده اند . شرایب دنده ها به گونه در این خودرو در نظر گرفته شده اند که از قدرت و گشتاور موتور به نحو متناسب و یکنواخت استفاده شود .



رانا دارای سیستم تعلیق شبه مک فرسون جناغی در جلو و میله پیچشی در عقب است .

چرخ های رانا بسته به مدل انتخاب شده از فولاد یا آلیاژ سبک ساخته شده اند و چرخ های آلیاژی به صورت آپشن در برخی مدل های رانا ارائه می شوند .

فرمان خودرو از نوع دنده شانه ای هیدرولیکی با سیلندر داخلی است . غربیلک فرمان در تمامی مدل ها قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد و قسمت وسط فرمان نیز با دارا بودن قابلیت لغزشی در هنگام تصادف تا 11 صانتیمتر جمع می شود .

ایمنی:

یکی از مهم ترین بخش هایی که در رانا بسیار جدی پیگری شده است بحث ایمنی خودرو از تمامی جهات است . رانا با گذراندن تست های متعدد اروپایی در زمینه تست های تصادف از جلو ، پهلو ، واژگونی و حتی عابر پیاده توانسته بهترین درجات را کسب کند .



ایمنی عابر پیاده که برای نخستین بار در ایران برای پیگیری روی یک خودرو مد نظر قرار گرفته است شامل استاندارد هایی نظیر نحوه برخورد سر عابر پیاده هنگام تصادف با کاپوت و شیشه خودرو است . خودرو رانا با دارا بودن المان های امنیتی در طراحی جلو توانسته طی تست های گوناگون آسیب وارده به عابران را در حین تصادف به حداقل برساند .

امکانات :

خودرو رانا با دارا بودن امکانات در خور یه خودرو خانوادگی می تواند تمامی نیاز های یک خودرو نسبتا ارزان قیمت در کلاس خود را بر طرف کند از جمله این امکانات می توان به کیسه هوا و سیستم ترمز ضد قفل ، فرمان هیدرولیک ، تهویه مطبوع ، آیینه و شیشه های برقی اشاره کرد .

استاندارد Euro5 که در سال 2011 در اروپا اجباری خواهد شد از هم اکنون رانا را برای فتح بازار های جهانی آماده می کند ، این استاندارد که در پی توجهات لازم به تجهیزات روز در خودرو رانا کسب شده سرلوحه و نشان گر تکنولوژی بالای مورد استفاده در این خودروست .



مسئولان ایران خودرو قیمت پایه 10.5 میلیون تومان را برای مدل پایه رانا محتمل دانسته اند .این قیمت با توجه به آپشن ها و امکانات گوناگون برای تیپ ها و پیشرانه های گوناگون این خودرو افزایش پیدا می کند . تولید و عرضه رانا قرار است از پایان سال 88 پیگیری شود و پیش بینی می شود مسئولان ایران خودرو با عرضه این محصول و داخلی سازی بخش عمده قطعات آن قصد ایجاد بازه ای جدید قبل از محصول 206 صندوق دار خود را دارد .

رانا به عنوان دومین محصول ملی ایران خودرو و سومین خودرو با برند ایرانی با فتح استاندارد های روز و آینده اروپا و خودکفایی در بخش هایی نظیر پلت فرم بار دیگر صنعت پویا و جوان خودروسازی ما را به جهانیان اثبات کرد .



سوالی که این روز ها ذهن بسیاری از دنبال کنندگان حوزه ی خودرو رادرگیر خود کرده ، تولید یا عدم تولید رانا ، دومین خودرو ملی ایران خودرو است . این پروژه که در دوره مدیریت آقای منطقی به اتمام رسید اما در دوره ریاست آقای نجم الدین به بازار معرفی شد از همان روز های اول نیز با قرار رفتن در یک پله بالاتر از قیمت مینیاتور حرف و حدیث های بسیاری را به همراه داشت . حال پس از معرفی گسترده این خودرو و اختصاص وبسایتی به این خودرو توسط ایران خودرو آیا می توان لغو تولید را برای آن متصور شد ؟ پاسخ منفی است اما احتمال دیگری که می تواند ضربه مهلکی به وجهه ایران خودرو ارد کند به تعویق انداختن تولید رانا است که در این صورت طراحی آن دیگر در ذهن ها جا می افتد و ممکن است با گذشت زمان نیاز به بازنگری و تمدید استاندارد های موجود روی خودرو داشته باشد . اگر پروژه اقتصادی نیست و یا با شرایط کنونی ایران خودرو همخوانی ندارد و به همین دلیل ثبت نام آن آغاز نمیشود باید به زمان رونمایی این خودرو باز گردیم و بررسی کنیم که آیا در آن زمان که وعده قیمتی حدود 11 میلیون تومان داده می شد فکر چنین روزهایی را نیز کرده بودند یا خیر ، از جهت دیگر اگر نوع ثبت نام این خودرو را مشابه مینیاتور در سایپا فرض کنیم ، در صورت ثبت نام این خودرو در ماه های جاری باید حداقل یک سال منتظر تولید اولین رانا بمانیم ، با این حساب عرضه این خودرو حدودا دو سال ( از زمان رونمایی ) به طول خواهد انجامید و در عمل آغازی ضعیف برای معرفی این برند و همچنین در نظر نگرفتن نیاز های مردم در بازار خودرو به حساب خواهد آمد .









طبقه بندی: آزمایشات رانندگی،  معرفی ماشین، 
برچسب ها: رانا، ایرانخودرو، محصول، جدید،
ارسال توسط نیما
آرشیو مطالب
نظر سنجی
قالب جدید چطوره؟






صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
blogskin

موبایل

فال حافظ

دانلود

خرید اینترنتی